پذیرش تحصیلی در ایتالیا


ایتالیا یکی از محبوب ترین کشورهایی ست که امکان تحصیل رایگان در ایتالیا برای متقاضیان غیر اروپاییان را فراهم میکند. دانشگاه های این کشور در سیستم رتبه بندی QS، در جایگاه 150 تا 600 جهانی قرار دارند . از طرفی این کشور شامل بورسیه ای است به اسم بورسیه استانی ایتالیا (DSU) که این بورسیه به تمام افرادی که در کشورهای جهان سوم اقامت دارند، تعلق میگیرد. این بورسیه شامل معافیت از پرداخت هزینه های دانشگاه، ارائه خوابگاه، یک وعده غذایی رایگان، یک کارت تخفیف برای تردد و در نهایت پرداخت 7800یورو سالیانه به عنوان کمک هزینه به دانشجویان می باشد. در خصوص شرایط بورسیه استانی، امکان تحصیل رایگان و نیز نحوه اخذ آن به صفحه مربوط به بورسیه مراجعه نمایید.


زمان شروع پذیرش های دانشگاه های ایتالیا
شروع کلاس ها در دانشگاه های ایتالیا معمولا سپتامبر هر سال می باشد. به عبارتی تمامی پذیرش ها تنها برای سپتامبر (مهر ماه ) صورت میگیرد. در این میان دانشگاه پلی تکنیک میلان تنها دانشگاه در ایتالیا می باشد که برای ترم بهمن ماه نیز پذرش دانشجو برای ترم جدید را دارد. البته این نکته را در نظر داشته باشید که دانشکده معماری و هنر پلی تکنیک میلان نیز مانند سایر دانشگاه ها فقط و فقط برای مهر ماه امکان پذیرش دانشجو را دارد.
بازه زمانی درخواست پذیرش از دانشگاه های ایتالیا با هم متفاوت است و حتی ممکن است در یک دانشگاه مشخص، زمان اپلای برای رشته های مختلف یکسان نباشد. بنابراین این نکته بسیار حائز اهمیت است که مدارک خود را در زمان مشخص شده توسط دانشگاه بر اساس رشته انتخابی ارسال نمایید به طور کلی پذیرش ها هر سال از اواخر شهریور ماه آغاز می شود و این پذیرش ها تنها برای سال پیش رو اعتبار خواهد داشت و امکان انتقال به ترم و سال های بعد را نخواهد داشت. از طرفی برای هر دانشگاه در هر سال فقط یکبار می توانید درخواست اپلای ارسال نمایید.

مراحل اپلای برای دانشگاه های ایتالیا
اگر میخواهید در خصوص اخذ پذیرش از دانشگا های ایتالیا اقدام نماییدلازم است مراحل زیر را در نطر داشته باشید
1- انتخاب زبان تحصیل
2- انتخاب رشته و دانشگاه
3- آماده سازی مدارک جهت اخذ پذیرش
4- اقدام برای اخذ پذیرش

جهت اطلاعات بیشتر در خصوص مراحل فوق با ما همراه باشید:

1- انتخاب زبان تحصیل
تحصیل در دانشگاه های ایتالیا در تمامی مقاطع به 2 زبان ایتالیایی و انگلیسی امکان پذیر می باشد. بسته به اینکه شما به کدام زبان تسلط بیشتری دارید و میتوانید مدرک آکادمیک مربوط به آن زبان را بگیرید. میتوانید زبان تحصیل خود را انتخاب نمایید. در نظر داشته باشد که حداقل نمره لازم جهت ادامه تحصیل به زبان انگلیسی، آیلتس آکادمیک با نمره اورال 6 (نمره کسب شده در هر skill مهم نیست) و به زبان ایتالیایی نمره B2 میباشد. اکثر رشته ها در مقطع کارشناسی در دانشگاه های ایتالیا به زبان ایتالیایی بوده و صرفا رشته های پر متقاضی مثل پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی ، رشته های مهندسی و علوم انسانی به زبان انگلیسی نیز ارائه می شوند. بر خلاف مقطع کارشناسی، در مقطع کارشناسی ارشد تنوع رشته ها در هر دو زبان انگلیسی و ایتالیایی قابل توجه می باشد. به عبارتی برای 80 در صد رشته ها میتوانید جهت اخذ پذیرش به زبان انگلیسی نیز اقدام نمایید.

2. انتخاب رشته و دانشگاه
بعد از انتخاب زبان، لازم است لیست رشته های هر دانشگاه را با جزئیات کامل، اعم از دروسی که قرار است در حین تحصیل بگذرانید، اساتید دانشکده و .... را مطالعه نمایید و رشته مورد علاقه خود را انتخاب کنید. در نظر داشته باشید صرفا اسم رشته ها در انتخاب رشته مورد نظر به شما کمک نخواهد کرد و لازم است شما در خصوص هر رشته اطلاعات لازم و کافی را داشته باشید . از طرفی برای اطلاع از رتبه بندی و رنک دانشگاه در سیستم QS جهانی میتوانید در صفحه مربوط به هر دانشگاه آخرین وضعیت موجود و جایگاه دانشگاه را مشاهده نمایید.

3- آماده سازی مدارک
جهت اخذ پذیرش در هر مقطع تحصیلی مدارک متفاوتی جهت ارائه به دانشگاه باید آماده نمایید که لیست مدارک به شرح زیر می باشد.
مقطع کارشناسی ارشد:
  • ریز نمرات دانشگاه و مدرک لیسانس
  • شرح سر فصل دروس
  • رزومه
  • انگیزه نامه
  • کپی پاپورت
  • یک قطعه عکس
  • پورتفولیو ( برای رشته های هنر و معماری )
  • مدرک زبان (ارائه مدرک زبان برای اخذ پذیرش الزامی نیست؛ تا زمان سفارت برای اخذ ویزا فرصت دارید مدرک زبان خود را آماده کنید) *پورتفولیو: پورتفولیو مربوط به دانشجویان معماری و هنر می باشد. در واقع یک آلبوم از نمونه کار‌های است که نشان دهنده مهارت، سبک کاری و شخصیت طراح یا تدوینگر است و تاثیر بسیار زیادی در نتیجه پذیرش متقاضیان معاماری و هنر خواهد داشت
    به عبارتی اگر تمایل دارید در زمینه های معماری، هنرو یا حتی فشن اقدام به ادامه تحصیل نمایید حتما لازم است یک پورتفولیو آماده کنید.
  • مدرک زبان: ارائه این مدرک برای اخذ پذیرش الزامی نمی باشد ولی باید تا زمان حضور در سفارت برای اخذ ویزا این مدرک را آماده کنید و به سفار ارائ دهید . جهت کسب اطلاعات لازم در خصوص مدارک زبان می توانید به لینک .... مراجعه نمایید

    مقطع کارشناسی و پزشکی:
  • ریز نمرات دبیرستان و پیش دانشگاهی
  • مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی
  • کپی پاپورت
  • عکس
  • مدرک زبان
  • * مدرک زبان: ارائه این مدرک برای اخذ پذیرش الزامی نمی باشد ولی باید تا زمان حضور در سفارت برای اخذ ویزا این مدرک را آماده کنید و به سفار ارائ دهید . جهت کسب اطلاعات لازم در خصوص مدارک زبان می توانید به لینک .... مراجعه نمایید

  • 4- اقدام برای اخذ پذیرش

    بعد از اماده ساز ی و تکمیل مدارک، می بایست برای اپلای در دانشگاه و رشته مورد نظر اقدام نمایید. اخذ پذیرش از دانشگاه های ایتالیا بسته به دانشگاه و رشته متفاوت بوده و به دو صورت مستقیم و یا از طریق اساتید مربوطه صورت میگیرد. برای گرفتن نتیجه بهتر، لازم است از تمام فرصت های خود برای اپلای استفاده نمایید. به عبارتی شما برای اکثر دانشگاه ها میوانید حداکثر برای 2 رشته اپلای انجام دهید و بهتر است خود را به رشته و یا دانشگاه خاصی محدود نکنید و شانس خود را در اکثر دانشگاه ها امتحان کنید. این نکته را در نظر داشته باشید که مثبت شدن درخواست پذیرش شما توسط هر دانشگاه، به معنای از دست دادن شانس های دیگر شما نخواهد بود و در نهایت شما می توانید مابین چندین پذیرش مثبت خذ شده، تصمیم نهایی خود برای انتخاب دانشگاه، رشته و شهر مورد نظرتان را بگیرید. سعی کنید برای درخواست پذیرش از دانشگاه هایی با بالاترین رنک شروع کنید و در بین دانشگاه های که اپلیکیشن فی دارند (هزینه بررسی مدارک) سعی کنید متناسب ترین دانشگاه با شرایط خودتان را انتخاب کنید. برای مثال دانشگاه پلی تکنیک میلان شرط معدل حداقل 14.5 به علاوه میلغ 50 یورو هزینه اپلیکیشن فی دارد، بنابر این اگر معدل شما کمتر از 14.5 است بهتر است شانس خود را در سایر دانشگاه ها که با معدل شما مطابقت دارند امتحان نمایید. شانس پذیرش شما عمدتاً به رشته و دانشگاهی که انتخاب می‌کنید و میزان تقاضا برای آن رشته بستگی دارد.

    پیشنهاد میگردد جهت اقدام برای اخذ پذیرش، در هفته های ابتدایی شروع پذیرش ها اپلای کنید؛ چرا که در این صورت زمان کافی برای رفع نواقص موجود اعلام شده از سوی دانشگاه و نیز مکاتبات لازم با دانشگاه خواهید داشت.
    منتظر جواب درخواست پذیرش باشید!!
    بعد از ارسال مدارک و درخواست پذیرش تحصیلی در ایتالیا برای دانشگاه،
    مدارک شما بررسی و در بازه زمانی بین 1 تا 3 ماه نتیجه پذیرش شما توسط دانشگاه اعلام خواهد شد.
    سعی کنید در این زمان همیشه آنلاین و در دسترس باشید، که برای هر شهر ایتالیا متفاوت می باشد
    چرا که بعضی از دانشگاه های ایتالیا در برخی رشته ها به برخی مدارک تکمیلی جهت ارائه پذیرش به شما نیاز دارند
    که این اطلاعات باید در زمان های مشخص شده از سوی دانشگاه برای آن ها ارسال گردد.
    در غیر اینصورت تمامی مراحل پذیرش شما نا تمام و از سوی دانشگاه لغو اعلام می گردد
    موسسه پیشگاه رهپوبان دانش پارس به شما در تمامی زمینه های آماده سازی مدارک،
    درخواست اخذ پذیرش تحصیل در ایتالیا در زمان های مشخص
    و نیز انجام مکاتبات لازم با دانشگاه برای اخذ جواب مثبت پذیرش شمارا همراهی خواهد کرد
    جهت اطلاعات بیشتر جهت تحصیل در ایتالیا با ما در تماس باشید