شهر رم

رُم پایتخت کشور ایتالیا، بزرگترین و پرجمعیت‌ترین شهر این کشور با ۲,۸۷۹,۷۲۸ سکنه و همچنین مرکز ناحیهٔ لاتزیو می‌باشد. هم چنین رم با مساحت ۱۳۶٫۲۸۷ کیلومتر مربع، وسیع‌ترین شهرداری ایتالیا به حساب می‌آید.
مقر اصلی سازمان جهانی غذا و کشاورزی (فائو) در رم قرار دارد.
تاریخ رم، سه دوره آغازین و جمهوری، امپراتوری، و افول و سقوط امپراتوری را شامل می‌شود. سنای رم، مجلسی که به تقلید از یونانی‌ها برپا شده بود، بازیگر ثابت هر سه دوره بود. در ابتدا، پس از منازعات فراوان، اختلاف طبقاتی بین اشراف و توده‌های زیردست برداشته شد و جمهوری شکل گرفت. نشان اصلی شناسایی قدرت سنای روم حروف اختصاری (اس.پی. کیو. آر) بوده‌است که به معنای سنا و مردم رم است رمی‌ها به خاطر ارتش منظم شان توانستند قلمرو خود را از دشت‌های پیرامون رم (موسوم به لاتیوم، یعنی سرزمین مردم لاتین) به کل ایتالیا گسترش بدهند (۲۳۸ ق‌م). بعد نوبت تسلط بر دریای مدیترانه بود.
رمی‌ها بر سر تصرف جزیره سیسیل با دولت کارتاژ درگیر شدند و بعد از سه جنگ بزرگ، عاقبت در (۱۴۹ ق‌م) دولت کارتاژ که روزی بر تمامی ساحل دریای مدیترانه، از سیسیل تا اسپانیا تا آفریقا حکومت می‌کرد، به کلی نابود شد.
رم در کنار رودخانه تِوِره و در نزدیکی دریای مدیترانه قرار گرفته‌است. کشور واتیکان در درون شهر رم قرار گرفته‌است.
در سال ۲۰۰۷ رم به عنوان یازدهمین مکان بازدید شده در جهان، سومین در اروپا و اولین در ایتالیا توسط گردشگران شناخته شد. از استودیوهای معروف و تاریخی فیلم در رم چینه‌چیتا است و بقایای کولوسئوم، آمفی‌تئاتر معروف رومی نیز در همین شهر است.
شهر رم از نظر اقتصادي شهري فعال است، به طوري كه 8 درصد توليد ناخالص ملي كشور ایتالیا را توليد مي كند. عمده فعاليتهاي اقتصادي در رم به دو بخش كارهاي دولتي و توريسم تقسيم مي شود و اغلب مردم شهر در اين دو بخش مشغول كار هستند. به طور كلي مهم ترين صنعت شهر رم ، توريسم است. صنعت توريسم باعث رونق صنايع زيادي در شهر رم شده است.از ديگر صنايع مهم رم توليد انواع لباس ،پارچه بافي ،صنايع چاپ ،صنايع غذايي ،داروسازي ،ماشين سازي و صنايع فلزي است.همچنين رم مركز صنعت فيلم سازي ايتاليا است.از ديگر فعاليت هاي مهم اقتصادي رم بانكداري مي باشد.
سالانه هزاران دانشجوی ایرانی برای ادامه ی تحصیل به کشور ایتالیا سفر می کنند و مشغول تحصیل در دانشگاه های دولتی و یا خصوصی آن می شوند. در این میان شهر رم از جایگاهی متفاوت برخوردار است و به عنوان پایتخت کشور ایتالیا، مورد توجه افراد بیشماری قرار می گیرد. شهر رم دانشگاه های متعددی را در خود جای داده است که برخی از آن ها دارای شهرت جهانی هستند.
  • دانشگاه ساپینزا رم | Sapienza University of Roma
  • دانشگاه جان کابوت | John Cabot university
  • دانشگاه تورورگاتا رم | Tor Vergata university
  • دانشگاه علوم پزشکی ویتا سالوته سان رافائل
  • آکادمی هنرهای زیبای بررا
  • کنسرواتوار جوزپه وردی
  • انستیتو مارانگونی
  • آکادمی ورزشی آث میلان
  • آکادمی ورزشی اینترمیلان
  • در مورد آب و هوای این شهر می‎توان اینگونه گفت که میانگین دما در این روز بالای 20 درجه سانتی گراد و در پایان روز چیزی در حدود 10 درجه سانتی گراد می‎باشد. در سردترین مواقع دمای این شهر در روز به 12 درجه و 3 درجه در شب نیز خواهد رسید.
    از ماه‎های گرم سال ماه‎های جولای و آگوست می‎باشند که میانگین هوا در روز حدود 30 درحه سانتی گراد و در پایان روز درجه هوا به 18 درجه کاهش پیدا می‎کند. بیشتر گردشگران به تهیه تور ایتالیا و بلیط هواپیما در این فصل‎ها تمایل بیشتری نشان می‎دهند.
    آب و هوا در این شهر به شکلی است که بارش برف به ندرت در آن رخ می‎دهد. با این حال در هر سال برفی سبک این شهر را سفید پوش می‎کند.داشتن آب و هوایی مناسب سبب شده تا این شهر به عنوان مقصدی مناسب برای ایتالیایی‎ها و ساکنان کشورهای دیگر تبدیل شود
    افرادی که تمایل به زندگی در شهر رم ایتالیا را دارند، باید با هزینه‌های زندگی در این شهر آشنا شوند. همانطور که می‌دانید هزینه زندگی بسته به سبک زندگی افراد مختلف، متفاوت است اما به طور متوسط این هزینه برای یک نفر در شهر رم (صرف نظر از اجاره ماهیانه) حدود 850 یورو در ماه است.